Selegan tarina
NIMELLÄ ON TARINA
Nappasin SELEGA -nimen, yllätys yllätys, keittiöremontteja tekevän Elega Oy:n nimestä. Olin itse mukana tuossa firmassa vuosina 1996-1998 myyntipäällikkönä. Toki kysyin toimitusjohtajalta luvan käyttää nimeä vähän modattuna omassa yhtiössäni. Laitoin eteen sähkötekniikkaan viittaavan S-kirjaimen.
Sitten piti vielä keksiä "virallinen" selitys nimelle ja sehän kuuluu komeasti: "Sähkö- ja elektroniikka-alan integraattori". Sitähän tämä pitkälle on, elektroniikan ja sähkötekniikan yhdistämistä.
TUOTTEELLA ON TARINA
Selega Tuote Oy:n juuret ulottuvat vuoteen 1983, jolloin yritys on perustettu aluksi sivutoimiseksi, tukemaan elektroniikan ja tietotekniikan harrastusta. Toimin tuolloin Ilmavoimissa sähkötekniikan ja elektroniikan opettajana.
90-luvulla yritystoiminnasta tuli minulle päätoimi ja toimialaksi alkoi vakiintua automaation ja kiinteistöjen sähköistyksen yhteensovittaminen. Minulla oli joitakin asiakkaita, jotka kyselivät omiin rakennushankkeisiinsa jotain vähän keskimääräistä fiksumpaa tekniikkaa. Meillä oli myös itsellä oma rakennusprojekti menossa Jyväskylän Palokassa. Siihen etsin kuumeisesti ohjelmoitavia järjestelmiä markkinoilta.
LIIKEIDEA LÖYTYY
Lopulta löysin Helsingin messuilta osaston, jossa tarjottiin rakennusten sähköistykseen suunniteltua ohjelmoitavaa logiikkaa, jonka hintataso oli jotakuinkin mahdollisuuksien rajoissa. Ostin noita komponentteja, tutkin niiden rakennetta ja ominaisuuksia ja siitä se lähti käyntiin.
Alku päätoimisena yrittäjänä oli kokeiluprojektien lisäksi koulutustoiminta. Olinhan itse ollut jo yli kymmenen vuotta opettajana ja tiesin hyvin, että opettajat arvostavat valmista koulutusmateriaalia ja välineitä. Päätinkin laatia sopivia pieniä harjoitustehtäviä kansioon ja pakkasin komponentteja omasta mielestäni tyylikkäisiin laukkuihin ja lähdin kaupittelemaan niitä ammattikouluihin.
Kauppa kävi ihan mukavasti ja siitä seurasi komponenttien maahantuojan kiinnostus yhteistyöhön kanssani. Koko 90-luku olikin sitten näiden automaatiotuotteiden lokalisointia Suomen markkinoille yhteistyössä valmistajien ja maahantuojan kanssa. Käänsin tuotetietoja ja ohjelmistoja suomen kielelle ja laadin paljon erilaista ohjemateriaalia mukaan. Näihin laatimiini dokumentteihin törmään yhä vielä eri puolilla Suomea erilaisissa älytalokohteissa.
MUTKA MATKASSA
90-luvun puolivälissä urallani tapahtui yllättävä poikkeama keittiöremonttien maailmaan. Komponenttien valmistaja siirtyi yrityskauppojen seurauksena Lexel-konsernin omistukseen ja tuotemerkiksi tuli Strömfors. Maahantuojaksi tuli tuolloin Suomen suurin sähkötarvikkeiden valmistaja ja jakelija. Se ei tarvinnut minun palveluja, koska yhtiöllä on oma tuotetukiosasto, joka laatii kaikki tarvittavat dokumentit. Tässä tilanteessa huomasin jääneeni täysin tyhjän päälle. Myytiin talomme Jyväskylästä ja muutimme Kouvolaan vaihdossa otettuun rivitaloasuntoon. Ja sitten mietittiin, mille nyt aletaan.
Elega Oy etsi myyntipäällikköä Kouvolaan ja kysyin tätä hommaa. Toimialasta eikä juuri myynnistäkään, johtamisesta puhumattakaan minulla ollut paljonkaan tietoa, mutta ajttelin kokeilla jotain uutta. Vähän nihkeästi se siitä lähti, mutta muutaman hyvän myyjän kanssa tehtiin jopa joitakin ennätyksiä. Joka tapauksessa yli sata keittiötä sai uuden ilmeen. - Kunnes sitten toukokuussa -98 Strömforsilta pyydettiin apua. Lupasin käydä pitämässä lyhyen luennon heidän asiakkailleen Ylivieskan Onnisella Telepäivillä, kun heidän omat kouluttajat olivat estyneinä.
Luennon jälkeen Onnisen tuotepäällikkö, Salomaan Kimmo tuli kiittelemään. Hän kertoi kuulleensa aiheesta jo 17 esitelmää menneen talven aikana, mutta nyt pääsi eka kerran kärryille, mistä siinä on kyse. Hän pyysi, että kiertäisin kaikki Onnisen telepäivät seuraavana talvena.
Niinpä sitten ilmoitin Elegan toimitusjohtajalle, (joka oli juuri jakamassa "optioita" vanhemmille myyntipäälliköille, ei siis minulle viimeksi taloon tulleelle), että Kymenlaaksoon pitää alkaa etsiä uutta myyntipäällikköä, koska minulle tuli muuta puuhaa. Autokin piti vaihtaa luotettavampaan, että pystyi ajelemaan ympäri Suomea.
Nyt myös Strömforsilla huomattiin, että heidän tuotetukiosasto ei ehdi tehdä kaikkea ja varsinkin älytalo -tekniikan laitteiden hallinta oli aika huteralla tolalla, joten meille tuli sieltä lukuisia toimeksiantoja. Pidettiin kursseja eri puolilla maata ja laadittiin oppaita ja esimerkkejä, suomennettiin ja käytiin kohteissa antamassa neuvontaa.
Työmäärä kasvoi silloin merkittävästi ja Strömfors halusi lopulta kouluttaa Suomeen useita älytaloihin erikoistuvia asennusliikkeitä. Sain tehtäväksi suunnitella tuon koulutuksen ja sitä lähdettiin myös kokeilemaan.
INNOVAATIO nro 1
Varsin pian kuitenkin kävi selväksi, että läpimurtoa ei voi tapahtua niin kauan, kun asennusliikkeet joutuvat ostamaan komponentteja irrallaan ja jokainen kohde rakennetaan kuin prototyyppi konsanaan. Ehdotinkin silloin, että alettaisiin valmistaa asennusvalmiita vakioituja sähkökeskuksia. Aivan heti tämä ei kuitenkaan sopinut maahantuojalle, joka piti ajatusta jokseenkin mahdottomana, samoin kuin moni sähkösuunnittelija.
Pyysin silloin pikkuveljeäni Seppoa, miettimään keskusten kokoamista autotallissaan. Hänellä oli ennestään kokemusta keskusvalmistuksesta.
Itselleni järjestin vapaata arkirutiineista ja lensimme yhdessä vaimoni kanssa Floridaan "lomalle" pariksi kuukaudeksi. Todellisuudessa istuimme varsin tiukasti tietokoneen ääressä ja suunnittelimme modulaarisen ohjelmakirjaston älytalo -sähkökeskuksia varten. Kotimaahan palattuamme meillä oli valmiina modulaarinen sähkökeskus ja siihen sopiva modulaarinen ohjelmisto. Annoimme tälle menetelmälle nimen SELEGA SYSTEM. Uuden omakotitalon asennusaika ja käyttöönotto oikeasti älykkäillä toiminnoilla saatiin pienennettyä dramaattisesti, murto-osaan aikaisemmasta. Lisäksi virheiden määrä laski lähes nollaan ja ylläpito helpottui oleellisesti. Kauppa alkoi käydä ihan mukavasti.
KASVUN KAUSI
Melko pian tämän jälkeen tuli markkinoille myös kilpailevia asennusvalmiita älykeskuksia. Niinpä myös Strömforsissa jouduttiin miettimään kilpailuun mukaan lähtemistä. Se joudutti päätöstä siirtyä keskusten tuottamiseen, mutta heillä ei itsellä ollut tuotantoon sopivaa infraa valmiina. Aluksi he päättivät teettää keskuksia suurella alihankintafirmalla. Melko pian kuitenkin huomasivat, että älykeskukset pitää erottaa osaavampiin käsiin. Ja jälleen käännyttiin meidän pienen firman puoleen.
Vuosituhannen vaihteessa yrityksemme toiminnan painopiste vaihtui sitten sopimusvalmistukseen. Vuokrasimme tilaa Äänekoskelta, jossa sitä oli tarjolla Nokian alihankkijalta tyhjäksi jääneessä hehtaarihallissa yllin kyllin. Aloitimme Strömfors Elit IHC -keskusten valmistamisen ja niiden ohessa valmistimme myös SELEGA-keskuksia.
Keskusten myynti kasvoi vuosi vuodelta ja tätä vahvaa kasvukautta kesti monta vuotta. Itse kävin 2006-2007 opiskelemassa yrittäjyyttä. Koulutus huipentui MDD-tutkinnon (liikkeenjohdon diplomi) suorittamiseen Kanadassa. Muistan hyvin kanadalaisen kouluttajani ensimmäisen kysymyksen tutkintotyön arviointikeskustelussa; "luotatko päämieheesi?". Kerroin luottavani.
Eikä aikaakaan, kun päämiehemme Strömforsin uusi omistaja Schneider, päätti hävittää "vanhat" logiikat pois uuden väylätekniikan tieltä. IHC siirtyi konsernin sisällä norjalaiselle Elkolle ja Strömfors -keskusten valmistus ja siinä ohessa myös SELEGA-keskusten valmistus loppui kuin "kanan lento".
Samaa vanhaa IHC-logiikkaa tuli uuden värisissä paketeissa nyt Elko Suomi Oy:n kautta myyntiin tukkureille. Ja tietysti irto-osina, kuten insinööri sen haluaa. Vakiokeskus oli jälleen kerran päämiehelle ihan mahdoton ajatus. Noin vuoden kuluttua Elkossakin kuitenkin huomattiin, että kauppa ei oikein käy ja vakiokeskus voisi sittenkin auttaa asiaa. Ja niinpä me päästiin uudestaan sopimusvalmistajaksi. Keskukset olivat ihan kuin ennen ja asennusohjeet myös, mutta logo ja väri vaihtuivat. Nyt valmistettiin Elko Living System -keskuksia ja SELEGA -keskuksia siinä ohessa. Meillä oli jopa yhteinen messuosasto Helsingissä, puoliksi Elkon punainen ja puoliksi SELEGA:n sininen. Kauppa kävi taas kasvu-uralla.
Ehdotin myös Strömforsille (tuohon aikaan se oli jo Schneider), että heidänkin uuden väylätekniikan voisi paketoida vakioituihin keskuksiin, mutta ajatusta pidettiin jälleen mahdottomana ja tarpeettomana ja niinpä väylätekniikan myynti on ollut varsin takkuista. Päätin antaa uuden sukupolven hankkia kokemukset itse.
JA SITTEN KAIKKI TAAS KAATUI
Schneider päätti sulauttaa Elko Suomi Oy:n kokonaan itseensä ja lopettaa Elko -tuotemerkin ja Living System -tekniikan myynnin Suomessa. Mutta Norjassa ja varsinkin Tanskassa se jatkui edelleen IHC-tekniikan nimellä.
Väylätekniikan vakiokeskuksia ei vieläkään haluttu alkaa tehdä.
Itse siirryin tässä vaiheessa muutamaksi kuukaudeksi Sähköbitti Oy:n myyjäksi, kun heillä aukesi myyntipiste Jyväskylään. Homma lähti hyvin käyntiin, mutta Sähköbitti halusi tehdä halvalla mahdollisimman monille. "Älytalo" piti siten tehdä lähes ilmaisilla tarvikkeilla ja niillähän ei tietenkään saa mitään aikaan. Minusta oli mielenkiintoisempaa vastata piilevään kysyntään tasokkaammissa taloissa. Siksi hyppäsin pois kelkasta ja aloin taas miettiä omaa palvelua.
Ja Sähköbitti meni konkurssiin.
JÄRKIINTYMINEN
2010-luvulle tultaessa meillä oli takana jo satojen projektien kokemus. Tässä vaiheessa alkoi jo näkyä merkkejä muidenkin järjestelmien elikaariongelmasta. Meille alkoi tulla kyselyjä, miten jatkossa älyjärjestelmää ylläpidetään, jos sen myynti on lopetettu? Tokihan meille oli valmistajan suunnalta vakuuteltu, että varaosia saa vielä pitkään. Taisi olla puhetta kymmenestä vuodesta. Yhtä kaikki, taloja on tarkoitus ylläpitää vielä paljon pitempään.
Aivan samanlaisia huolia kuultiin myös muiden järjestelmien omistajilta. Meidän nimi on ollut sen verran monessa mukana, että meille ohjattiin näitä huolestuneita kyselijöitä mitä erilaisimpien järjestelmien kanssa "naimisiin menneiltä". Tämä kaikki kokemus laittoi miettimään uusia ratkaisuja tulevaisuutta ajatellen.
INNOVAATIO nro 2
Aivan ensiksi päätimme kokeilla ihan tavallisen releen käyttämistä ohjaavana komponenttina. Siihen yhdistettiin erillisiä DIN-kiskolle asennettavia valonsäätimiä, ajastimia ja kellokytkimiä. Näin tehtiin useita projekteja. Ongelmaksi näissä kuitenkin tuli aivan mahdottoman työläs keskuksen kokoonpano. Eikä asentaminen työmaalla ollut kuitenkaan mikään helppo juttu.
Päädyimme kehittämään oman piirilevyn, johon releet on istutettu ja niitä ohjaa mikrokontrolleri. Tällaisen tuotteen robotti kokoaa hetkessä. Tähän kehitysvaiheeseen saimme kaveriksi juuri sopivasti DI-koulutusta varten opettajan työstä virkavapaalle jääneen Koskisen Jarin. Hänellä on sivutoiminen Tietomyrsky Oy, jonka puitteissa saattoi tehdä tuotekehitystä. Noin puolen vuoden kuluttua kädessäni olikin sitten moduuli, jonka nimeksi annettiin 3SET (kolmoset).
Tälle ihmelaitteelle haettiin myös patentti ja saatiinkin se. Eli myös patentti-insinöörin mielestä laite oli aivan uusi keksintö. Ja kyllä se ratkaisikin monta ongelmaa varsin edullisesti. Moduulit syntyivät nyt robottien käsissä Lahdessa Jopaco Elektronics Oy:n tiloissa. Rakentelin meille testijärjestelmän ja Maria laati siihen huikean hienon testiohjelmiston, jolla kortit testattiin ne ennen loppukokoonpanoa ja keskukseen asentamista. Ja keskuskin oli nyt varsin näppärä koota näistä korteista kiskomoduuleiksi. Tällä tavalla tehtiin useita taloprojekteja.
JATKOKEHITYSTÄ
Muutamat asiakkaat kyselivät ihan oikeutetusti, että miten on nyt sen elinkaaren laita, jos meidän firma jonain päivänä lakkaa olemasta. Kuka takaa, että 3SET-moduuleja on jatkossa saatavissa?
Tätä kysymystä olimme toki pohtineet itsekin ja sitä varten meillä oli jo etukäteen mietitty ohjeita 3SET-moduulin korvaamisesta erilliskomponenteilla. Valmistuslisenssin olimme myös testamentanneet ja joka tapauksessa se jää olemaan meidän jälkeemme, mutta kuka ottaa vastuun markkinoinnista ja ylläpidosta?
Näiden seikkojen valossa oli seuraava askel valita jonkun ison valmistajan mahdollisimman simppeli logiikka, jolla on historiaa ja jolle voi nähdä tulevaisuutta, mutta ennen muuta se pitää olla korvattavissa jonkun toisen valmistajan logiikalla. Näin päädyimme Siemens -yhtiöön ja sen Logo! -palikoihin.
Näin teimme 3SET S -moduulin, joka imitoi omaa 3SET -moduuliamme, ja toi vielä muutaman lisäominaisuuden. Hinta muodostui tälle taas sen verran korkeammaksi, ettei sitä ihan joka taloon saada myytyä.
KATASTROFI
Kevät 2018 huhtikuu ja 26 päivänä veljeni Seppo menehtyi täysin yllättäen sydänkohtaukseen.
Itselleni se oli järkytys ensisijaisesti sen vuoksi, että olimme hyvin läheiset, teimme vuosia töitä yhdessä. Hänellä oli Jyväskylässä oma yritys, joka toimi alihankkijana minun firmalle. En tuossa tilanteessa silloin edes miettinyt, miten omalle liiketoiminnalleni käy. Muutaman päivän toivuttuani, otin Sepon firman juoksevat asiat hoitaakseni ja autoin hänen muita asiakkaita uudessa tilanteessa.
Kesän 2018 aikana sitten Sepon firma saatiin hallitusti ajettua alas. Sille ei ollut jatkajaa. Lapsetkin olivat vielä alaikäisiä. Suhteet tukkureihin, tilitoimistoon, pankkeihin ja Sepon alihankkijoihin saatiin kaikki hoidettua.
Keskusvalmistus siirrettiin ensin Asikkalaan väliaikaisiin tiloihin ja samalla valmisteltiin asianmukaiset tilat Kouvolaan. Vuonna 2020 keskusten valmistus on jälleen osa Selega Tuote Oy:n toimintaa.
ELÄMÄ JATKUU
Suunnittelutoimeksiantoja alkoi tulla entistä enemmän, joten toimintaa piti edelleen kehittää ja tehostaa.
Meillä on nyt tarjolla edelleen kehitetty ratkaisumalli, jossa yhdellä Siemens Logo! -paketilla ohjataan 12 syttymisryhmää. Näin kustannustehokkuus on viety niin pitkälle kuin se näillä laitteilla on mahdollista. Keskimäärin tarvitaan siten 2...5 Logo! -pakettia ja yksi näiden lisäksi varsinaisen kotiautomaation pyöritykseen.
Lopputulos on käytännössä perusreletekniikkaa, jonka päälle on rakennettu pieni ja tehokas ohjelmoitava tekniikka. Se on vaihdettavissa ja korvattavissa ja se toteuttaa tärkeimmät valojen ja kodin automatiikan toiminnot. Lisäksi se mahdollistaa tulevaisuudessa asioita, joista ei vielä ole kuin vähän aavistusta.
Vuodet 2021 ja 2022 ovatkin olleet paitsi poikkeusaikoja koronarajoitteiden takia, niin meille ne ovat merkinneet vanhojen IHC-järjestelmien päivityksiä. Saimme nimittäin vuoden 2020 lopulla viimein valmistajan ymmärtämään, että heidän pitkään markkinoilla ollut IHC-logiikka ansaitsee arvoisensa päivityspalvelun. Erityisesti siksikin, kun järjestelmää heillä koko ajan valmistetaan Tanskassa ja siellä se on edelleen myynnissä. Ei ole mitään järkeä purkaa jonkun pienen vian takia koko järjestelmää ja vaihtaa tilalle jotain muuta.
Lokakuussa 2022 me ollaan vaihdettu eri puolille Suomea noin 60 kpl uusia IHC Win3 -kontrollereita.
Marraskuun alussa 2022 siirrymme uusiin tiloihin Lahteen Jokimaan teollisuusalueelle osoitteeseen Syväojankatu 8 A 28.
VUOSI 2023 JA ISOJA MUUTOKSIA
Tämän vuoden tärkein kehitystyö on kohdistettu tietojärjestelmään, verkkokauppaan ja laskutusjärjestelmään. Ollaan nimittäin nyt varauduttu siirtymiseen ns eläkepäiviin. Virallisesti yrittäjäeläkeen vakuutusmaksun maksaminen loppuu elokuussa ja maksuvuoro siirtyy vakuutusyhtiölle syyskuun alusta alkaen.
Firman toiminta jatkuu silti edelleen, mutta paino siirtyy verkkokauppaan ja suunnittelupaveluun.
Verkkokauppaa olemme jo parin vuoden ajan rakenneltu JOHKU -alustalle, joka sopii hyvin meille. Perustamiskustannus on lähinnä omaa työtä ja kiinteää kuukausimaksua ei ole lainkaan. Maksamme vain pienen komission kaupan kautta syntyneistä kaupoista.
Tarkoitus onkin laittaa kauppaan tarjolle yli jäänyttä tavaraa. Meillä on myös paljon käytettyjä IHC-osia, joita pidämme toistaiseksi tarjolla varaosina.
"MATTO ALTA" VIELÄ KERRAN
Kesäkuun lopussa se sitten tuli. Kyllä sitä vähän jo osattiin odottaa, mutta ei ihan tällä tavalla. Meillä oli isohko tilaus valmistajalle uusimmista IHC-kontrollereista. Tilaus tehtiin jo alkuvuodesta. Valmistaja toimitti sen osittain ja ilmoitti, että loput tulee elokuussa. Toisin kuitenkin kävi. Kesäkuun lopussa ilmoitus oli, että toimitus on peruutettu ja ko tuote on poistettu myynnistä. Eikä näytä olevan tietokannassa mitään muitakaan IHC-tuotteita.
Tuotetta odotteleville ilmoitimme tilanteesta. Nyt ollaan sitten pelkästään meidän varastossa olevien IHC-komponenttien varassa. Jos ukkonen tai joku muu syy järjestelmiä rikkoo, niin korjaaminen voi vielä onnistua, mutta valmistajan tuki on menetetty lopullisesti. Jotain voi löytyä vielä myös muilta jälleenmyyjiltä Euroopasta.
IHC:n elinkaari on ollut ylivoimaisesti pisin, jos verrataan mihin tahansa muuhun "älytalo" -järjestelmään. 35 vuotta näköjään menee kuitenkin nopeasti, kun sitä näin jälkeenpäin tarkastelee. Uudempien tekniikoiden elinkaaret ovat olleet koko ajan lyhenemään päin.
SUUNNITTELUPALVELU JATKUU
Jatkossa siis aion tehdä edelleen sähkösuunnitelmia ok-taloja rakentaville. Suunnittelen vain viisasta ja tavallista tekniikkaa, johon voi laittaa mausteita älytekniikasta, mutta perusta on oltava aikaa kestävä, vaikka oma urani ei kymmeniä vuosia enää tulee jatkumaan.
Rakentelimme Jokimaan hallille toiseen kerrokseen tilat verkkokaupan varastoa varten sekä palaverien pitämiseen neuvottelutilan. Tervetuloa tutustumaan.